mandag 28. februar 2011

Hostabøker



Jeg avslutter Hostainformasjonen min med å presentere de bøkene jeg har om Hosta pr idag. Å lese om de forskjellige Hosta, se på bilder, er med på å øke ønsket om stadig å eie flere forskjellige. Det gjenstår en solid bok Hostapedia, som står på ønskelisten, men den veier visstnok 3 kilo, og jeg må prøve å finne den selv, siden den er for tung å sende pr post. Ganske kostbar i tillegg. Alle bøkene er på engelsk.

The Hosta Book av Paul Aden var den første boken min om Hosta, kjøpt i Eden Project i Cornwall, der jeg i 2003 var på besøk med Hagelaget. Det er en innholdsrik bok som omhandler det meste, botanisering, dyrking, mangfoldet, blomsterarrangementer med Hosta. I det hele tatt en flott bok å begynne med.

Hosta - The flowering foliage plant av Diana Grenfell ble min neste bok. Det er mer tekst enn bilder, men det gir god informasjon om planteslekta og dyrking og sammenplantninger. Ikke den boken jeg har lest mest, men ...

The New Encyclopedia of Hosta av Diana Grenfell og Michael Shadrack kom med ny og revidert utgave i 2009, og jeg bare 'måtte' ha den. Den inneholdt endel flere bilder , og er vel den jeg nesten daglig har i nærheten. Stor og tung, men utrolig flott. Det er da lista over 'må-ha' planter blir lenger og lenger !!!! Sukk !! Den gamle utgaven jeg hadde solgte jeg til en Hostavenn.

Hostas . Timber Press Pocket Guide To Hostas av Diana Grenfell and Michael Shadrack er en pocketutgave som er grei å ha med i veska, på ferie, eller annet sted. Timber Press er forresten et sted jeg har bestilt mange hagebøker fra, bare søk på Timber Press. Mange bilder med god beskrivelse av mer enn 800 Hosta. Løp og Kjøp !!

The Book of Little Hostas av Michael og Kathy Shadrack kom ut sist år. Når en er blitt hekta på disse plantene, blir man litt mer spesialisert, kanskje, og denne boken ble et 'must' i så måte. Den omhandler 200 'small, very small, and mini varieties' , og plutselig ble det de minste i størrelse som ble tillegg i 'må-ha' lista. I trau eller krukker eller fjellhage er disse små Hostaene et 'must'.

I tillegg kan man få tilsendt salgskataloger fra steder man kan importere Hosta fra, og Fransen Hosta er et sted jeg har fått mange av mine fra. Jeg har vært så heldig å ha en god Hosta-venninne som påtar seg alt arbeidet med import, og ære være henne. Men jeg vet andre har importert også, da er det planter med sunnhetssertifikat som man betaler noe for, så det er nok greiest å gå sammen om import, så får man delt på utgiftene.

Både Zimtrade, Eli Marie Reiten, Eide i Bergen har noen litt annerledes Hosta , de sender planter, sikkert flere også. Og iår ser jeg at Rom Hagemiljø i Vestfold har et bra utvalg, selv om de fleste var store i størrelse.

Lykke til , og si gjerne fra om dere vet om noen som har mange Hosta, kanskje egen blogg eller iallefall omhandler dem på bloggen sin. Selv vet jeg bare om Marits Hagedagbok - en flott blogg om Hosta og andre hageting. Vel verd å se nærmere på.

3 kommentarer:

Marit sa...

Så mange flotte hostabøker du har! Jeg har ikke alle du har, så det var en fin presentasjon av de. Jeg har derimot Hostapedia. Det er en murstein av en bok, og skal jeg være ærlig så liker jeg mye bedre The New Encyclopedia. Den er stor den også, men ikke på langt nær så stor som den på 3 kg. Den er flott som et oppslagsverk, men ikke noe du koser deg med i fanget akkurat.
Ha en fin dag :)

Bjørg 47 sa...

Vi skal antakelig ha en hagetur til Danmark, langweekend i august, der vet jeg de har Hostapedia for salg, så jeg håper jeg greier å få tak i den der. da er det jo heller ikke så farlig med vekta !!! Det er noe med å VILLE ha den !!!!

HansHB sa...

Vet ikkeno om hosta, men ser du er godt oppdatert med viten og bøker.
Da vet jeg hvor jeg skal gå om jeg har noen hosta-spørsmål...
Ha en fin kveld!