mandag 25. mai 2009

Hageprosjekt

Paeonia tenuifolia som jeg 'reddet' fra min tidligere hage
Johnny igang med årets prosjekt

Det er ikke bare Iris som har prosjekter på gang. Jeg hadde det som prosjekt i fjor også, men det ble ikke ferdig. Jeg må ha hjelp av mannfolket, og vi er jo nesten aldri hjemme i helgene, derfor var det ekstra inspirerende at han fikk gjort endel i går. Selv om det var søndag. Det skal altså bli en stenlagt gang ved foten av skråningen mot vest. Jeg hadde lagt trestokker der, men de er råtne og snart jord !! Gleder meg til å ha en kant med slike 'puteplanter' hengende over kanten. Det er våren som er kanskje flottest hos meg, kanskje mest fordi jeg har endel løkplanter. Mine nyinnkjøpte Hosta skal IKKE hit, de må jeg finne en plass til mot nord. Litt endring/flytting av planter må til. Jeg har jo nå som pensjonist bedre tid til å rusle rundt og tenke og flytte og planlegge, og nyte denne første pensjonistvåren. Allikevel vokser Clematisene mange centimeter hver dag, (virker sånn) og jeg strever med å binde dem opp etterhvert. Flere klatrestativer må også ordnes.

Men nå må forglemmegeiene vekk, de kveler det meste. Vakre, men utrolig voksevillige og spredningsvillige. Liljebillene har også dukket opp, og nå når martagonliljene står i knopp, må jeg mange runder i hagen hver dag for å holde dem i sjakk. Snilene er også i anmarsj, så igår strødde jeg ut snilegift, innkjøpt i England. Og hvor i all verden kommer alle løvetannplantene fra ???? Jeg synes jeg luker dem bort hver dag, men snur jeg ryggen til så jammen er det ikke kommet noen nye planter imens. !!

Nå tar jeg tekoppen på verandaen, bilen er på verksted, så det ble ingen kolletur idag. Ikveld skal jeg til Inger Lise W. og er redd for at det kan bli et innhugg i lommeboka !! Sukk !!

Ingen kommentarer: