tirsdag 13. april 2010

Veksthus-kveld

hører ikke egentlig til teksten, men den blomstrer nå hos meg

Det var interessant, selv for meg som ikke har/skal ha veksthus, å lytte til en typisk selger av veksthus. Jeg er nok kanskje litt i tvil om han dyrker i veksthus selv, men han hadde en grei informasjon om foeskjellige typer hus, og montering og tilbehør. Jeg tror nok kanskje de som har tenkt å kjøpe seg et, ble styrket i troen på at det burde anskaffes. Når det gjelder valget mellom glass og polycarbonatplater, er det en vurderingssak.
Jeg hadde selv slike kanalplater i mitt veksthus, og var veldig fornøyd med det. Et slikt hus har lett for å bli en vinterlagringsplass for hageredskaper etc. og da synes det mindre rotete å ha kanalplater. Jeg slapp også disse forblendings-greiene som glasshus må ha om sommeren, for ikke å brenne plantene.Jeg liker heller ikke å stå 'på utstilling', så jeg var veldig fornøyd med slike plater. Var heller ikke plaget av slik grønske i de tre årene jeg brukte det.
Jeg hadde tomater, agurk og melon, og hadde plantet en vindrue, også, men den rakk ikke å bli særlig stor før jeg flyttet fra det. Og selvfølgelig altfor mange frøsådde planter , eller for mange kan man vel ikke få om man har hagedille. Men siden veksthuset var ganske stort, ca 12 m2 mener jeg å huske, så var det plass til mye. Jeg brukte bare undervanningsbed som min daværende mann snekret , og som dekte begge sideflatene i huset, ellers var det steinfylling med grus oppå til gulv. En fin tid, men tidkrevende, og er glad jeg ikke har det nå. Jeg er for mye på hytta og liker å reise. Men om noen lurer på hvordan jeg gjorde det,bare si fra.
Jeg hadde med meg et par gode hagevenner denne kvelden som virkelig fikk bekreftet at interessen var stor nok, selv om de kanskje velger et annet fabrikat.

3 kommentarer:

Asbjørg sa...

Hadde jeg bodd fast i et hus på landet,hadde jeg garantert hatt et veksthus.Men for meg som bor i blokk i byen og ellers i helgene er enten på hytta eller i barndomshjemmet,blir det nok ikke aktuelt.
Nydelig pellis,det er mine potte-favoritter.

Marit sa...

Jeg hadde ikke klart meg uten drivhus. Jeg har flyttet fra et jeg også, men måtte ha en nytt igjen. Skjønner deg godt at du ikke har drivhus da du er mye på farten, for det er mye jobb med det en har i et drivhus.

Nydelig pellis!

Mari Anne sa...

Jeg bare elsker mitt drivhus og jeg flytter aldri i verden til et sted jeg ikke kan ha drivhus som er minst like stort som det jeg har nå. Jeg er ikke enig i at det er jobb med drivhus. Drivhus er bare kos det, for meg i alle fall. Jeg reiser gjerne verden rundt, men bare hvis jeg kan stikke innom huset mitt hver dag ;)