mandag 14. februar 2011

Mine Hosta på T

H. Toy Soldier har jeg hatt siden 2007, sneglene har holdt seg unna, den er liten og grei, sprer seg ikke veldig fort.
H. Twilight skal bli stor i størrelse, men har kanskje vært litt feilplassert, nesten gjemt under andre stauder. Flott i fargen, og ikke mye plaget av snegler.
H. Touchstone, en sport av Golden Tiara , ikke helt ulik, nei, men det er noe med å samle på de jeg ikke har fra før. Denne er medium i størrelse, beskjeden med fin lys kant rundt velformede blad.
H. Thunderbolt er medium, men ganske store blader. Den kan til tider være mat for mine slimete snikere. En gang kom jeg hjem fra hytta, og det så ut som om noen hadde tatt et jafs av et blad, Kanskje det hadde vært andre kryp på ferde. Er en av de jeg liker godt, store, nesten runde blad.
H. Teeny-weeny Bikini er en liten skjønnhet, ganske ny hos meg, lekker i fargen, lyse smale blad med mørkegrønn kant. Skal bli en tett tue.

I tillegg har jeg H. Tardiflora, som er helt grønn, sprer seg og kan brukes som bunndekke, altså liten i størrelse, men ganske blomsterrik, lilla blomster.

H. Twist of Lime, som skal være en minisak, gulgrønn med mørkegrønne litt bølgede blader, skal danne en fin tue, må nok passe på denne, helt ny sist år.


Så må jeg vel innrømme at det ligger en bestilling fra meg hos Botaniske Verden. De fleste Hostaene der var veldig store i størrelsen, det har jeg egentlig ikke plass til, men falt allikevel for tre stykker nemlig H. Tokudama Flavorcircinalis (hjelpe meg for et navn !!), H. Color Glory og H. Blue Mouse Ears, sistnevnte en liten plante, hvertfall. Gå gjerne inn selv å se på Hostaene der, ikke lett å motstå fristelsen, nei. Sukk !! Og har bare gode erfaringer med det jeg har bestilt der tidligere.

2 kommentarer:

Marit sa...

Botanisk verden hadde flotte hostabilder, ja. Jeg klarte å styre unna hostaene, for jeg har bestilt nok ;)

Bjørg 47 sa...

Ja, Marit, du har jo nogle flere enn med fra før, også !!!