mandag 30. mars 2009

Skadegjørere og andre kryp

Et lekkert påskepyntet bord fra vår dyktige kaffekomite
Erling Fløistad


Det var møte i Porsgrunn Hagelag i kveld, som sekretær er jeg jo 'pliktig' til å møte, og kveldens emne var ikke helt min greie, men så glad jeg var for at jeg var tilstede. Det var Erling Fløistad fra BioForsk som kåserte om skadegjørere i hagen, og vi satt bergtatte over informasjon og nærbilder av disse krypene. Noen er godt synlige, andre er mer gjemt, men skadene synes !! Han tok for seg alt fra liljebiller, lus, snegler til gulløyelarver og plommevepslarver. Han var jo ikke spesielt opptatt av 'gift' men kunne fortelle at vann tilsatt grønnsåpe var nok til å fjerne de fleste. Sneglene hadde han ikke noe eksakt middel mot, men nematoder kunne også brukes mot dem og andre larver. Det beste middel mot plommevepsen var å la den være i fred, den er en 'hjelper' i hagen, fordi den tynner ut plommene !!! Snakk om å 'vri' det til det positive !!! Jeg var virkelig imponert. Han nevnte også en nyttig side www.bioforsk.no der man kan få svar på det meste . Der ligger planteleksikon, planteklinikk og planteguide. Spennende. Fløistad kan virkelig anbefales som foredragsholder !!

Da jeg i tillegg vant en rosa ildtopp, var kvelden fullkommen!!

2 kommentarer:

Marit sa...

Liljebillene regner jeg med å se snart bare snøen går.Jeg vet av erfaring hvor tidlig de kan være. Har opplevd at frittilaria har blitt spist opp på våren. Det er jo bra å snu på flisa og heller tenke positivt hvis det går an. Ikke med snegler, for de er og blir ufyselige! Så heldig du var som vant da :-)

Unknown sa...

Hei. Jeg har nettopp kommet inn etter årets første sneglerunde jeg da.